[Tutorial] XP Installeren vanaf USB

Discussion of Dutch translation of the Update Pack. Wees vrij om in het Nederlands te discussiëren!
zilexa

Post by zilexa » Sat Nov 15, 2008 7:53 pm

hmm sinds mei geen berichten meer, kan me haast niet voorstellen! Ik hoop dat iemand dit nog leest:

In de startpost staan 2 mogelijkheden om xp te installeren:
Herstart de computer en kijk of je in het boot.ini menu komt.
Installeer XP via:
1. TXT Mode Setup Windows XP, Never unplug USB-Drive Until After Logon

Na de Herstart vanaf USB, start automatisch optie 2.
2. GUI Mode Setup Windows XP, Continue Setup + Start XP from HD 1
Nu heb ik driverpacks geintegreerd waaronder MassStorage Text mode. Want ik heb een Sata harddisk en via de massStorage Text mode integratie kan ik gewoon SATA modus op AHCI laten en XP installeren. Nu ben ik benieuwd welke van de 2 installatiemethodes hierboven het beste is voor mijn situatie?

wimb

Post by wimb » Wed Nov 19, 2008 11:21 am

Je begint met 1. TXT mode
Na de Herstart vanaf USB, start automatisch optie 2.

Het zijn dus niet 2 mogelijkheden om xp te installeren,
maar de twee stappen voor het installeren van XP

Er is Support voor DriverPacks, alles OK

zilexa

Post by zilexa » Wed Jan 21, 2009 5:08 am

Ik krijg na het kopieren nog een vraag:

Make USB-stick in XP Setup to be Preferred Boot Drive U: Enter: y
For Mixed SATA / PATA Config: Don't change migrate.inf Enter:n

Ik ken migrate.inf helemaal niet, is geen onderdeel van mijn xp voor zover ik weet.. Heb maar N gekozen maar waarom wordt dit gevraagd?

EDIT:

Helaas, dit gaat helemaal niet werken voor mij. De hele mapstructuur is anders en de namen zijn ook gewijzigd. Zo is er voor de Driverpacks een map INSTALL_DRIVERS gemaakt terwijl dit normaalgesproken OEM heet.
Je kan dus geen onderhoud plegen op de stick, dat had ik wel gehoopt (Driverpack Base noemt het namelijk OEM).

Daarnaast zijn mijn mappen met programma's (InstallApps, AfterInstall) en mapje met optionele uitbreidingen (horend bij mijn WIHU die ik gebruik als de installatie is voltooid) zijn niet gekopieerd. Ik vind die mappenstructuur juist ideaal.

Ik installeer mijn programma's normaal direct vanaf CD, via RunOnceEx @T13. Dat kan dus niet via USB. Dan zou ik dus alle programma's in $OEM$ moeten plaatsen? Want die map zit er wel weer in... Ik vind dat zonde, want dan wordt alles naar de harddisk gekopieerd om vervolgens na installatie weer te wissen.

wimb

Post by wimb » Wed Jan 21, 2009 3:50 pm

De map OEM met DriverPacks wordt gewoon gemaakt en gekopieerd naar de root van je USB-stick,
als je je XP Source folder eerst laat slipstreamen met DPs_BASE.exe

De folder INSTALL_DRIVERS zit in X_CONTENT en het is aan jou de keus om
daar met optie C een andere folder voor te kiezen met jouw programma's.

wimb

Post by wimb » Sun Apr 26, 2009 1:00 am

Er is een nieuwe procedure die veel voordelen biedt:

Install XP from USB AFTER Booting with PE from HDD or USB
http://www.boot-land.net/forums/index.p ... topic=5306

Installeer XP vanaf USB-stick zonder op te starten vanaf USB.

Direct Download - U_XP_SET package met alle handige Apps
Download - U_XP_SET

=
Image
=

gryffin53

Post by gryffin53 » Fri Jun 12, 2009 2:24 pm

Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met booten via usb omdat met de .net frameworks de iso altijd groter is dan 700mb.
Echter na het formatteren naar fat (1gb stick) via PeToUSB en het ingeven van mijn source files van XP krijg ik volgende melding bij het selecteren van mijn usb stick: "has NOT FAT FAT32 or NTFS Format and is NOT Valid"

Wat kan ik hier mee aanvangen?

walibie

Post by walibie » Tue Jun 23, 2009 3:18 am

@gryffin53
Wat betreft ( omdat met de .net frameworks de iso altijd groter is dan 700mb )
Ik heb de volgende 3 mappen verwijderd voor het slippen uit i386
WIN9XMIG
WIN9XUPG
WINNTUPG
Deze zijn maar bedoeld voor het upgraden van VB: Win98 naar XP.
Na de slip past alles nog op een schijfje van 700mb

Hopend u hier mede van dienst te zijn
Last edited by walibie on Tue Jun 23, 2009 4:50 am, edited 4 times in total.

walibie

Post by walibie » Tue Jun 23, 2009 3:20 am

ok
Last edited by walibie on Mon Jul 06, 2009 5:51 pm, edited 4 times in total.

wimb

Post by wimb » Thu Jul 02, 2009 10:51 am

gryffin53 wrote:Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met booten via usb omdat met de .net frameworks de iso altijd groter is dan 700mb.
Echter na het formatteren naar fat (1gb stick) via PeToUSB en het ingeven van mijn source files van XP krijg ik volgende melding bij het selecteren van mijn usb stick: "has NOT FAT FAT32 or NTFS Format and is NOT Valid"

Wat kan ik hier mee aanvangen?
De foutmelding komt voor bij gebruik van USB_MultiBoot_10.cmd
Je kunt er meer over lezen op MSFN Forum
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=112627
Probeer Optie H - HP USB Format Tool te gebruiken om USB-stick te formatteren met NTFS FileSystem

Kijk ook eens wat of DriveList_XV.cmd in makebt folder voor output geeft.
Het probleem zal wel zijn dat fsutil niet de juiste lijst met drives geeft, zodat je usb-stick niet herkend wordt als valid drive.

Het lijkt me echter beter om de moderne aanpak met
de programma's MakeUSB.exe en BOOT_IMG.exe en USB_XP_Setup.exe van U_XP_SET te gaan gebruiken.
In Make_USB.exe kun je het beste je USB-stick formatteren met de Format Stick button en NTFS FileSystem.

Kees030

Post by Kees030 » Fri Oct 16, 2009 5:36 am

wimb wrote:Het lijkt me echter beter om de moderne aanpak met
de programma's MakeUSB.exe en BOOT_IMG.exe en USB_XP_Setup.exe van U_XP_SET te gaan gebruiken.
Ik heb je aanpak gelezen, afgedrukt (24 blz.) en herlezen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik verdwaal al in het voorbereiden van de stick, met Live XP en BootSDI.img enzo. De hoeveelheid links (b.v. naar andere instructies), credits en de taal maakt het, i.c.m. onbekendheid in de materie, voor mij niet meer te bevatten. :?

Ik heb een -met RVMi, nLite en dpbase geïntegreerde- XP (iso) en een 2GB USB stick.

Zou je hier het stappenplan willen geven om de USB stick in te richten en daarna te gebruiken om op de eenvoudigste manier mijn XP te kunnen installeren op verschillende oudere PC's zonder DVD :?:

wimb

Post by wimb » Sat Oct 17, 2009 3:12 am

LiveXP BootSDI.img is zoiets als BartPE, maar dan een RAMBOOT Image waarmee je kunt opstarten met PE vanaf USB-stick of HDD.

Download LiveXP e.g. lx76hfcxaf van folder Projects http://amalux.winbuilder.net/
WinBuilder maakt je LiveXP BootSDI.img file in folder <WinBuilder>\ISO\Ram\I386
Zet Firewall en VirusScanner eerst uit.
Gebruik XP-SP2 of XP-SP3 als bron.

Als je dit klaar hebt kun je verder ....

Kees030

Post by Kees030 » Fri Nov 06, 2009 8:27 pm

Helaas; dit lukt dus niet. Ik krijg 58 errors met WinBuilder. Ik heb de met RVMi, nLite en dpbase geïntegreerde- XP-directory gebukt als bron. Of had dat de niet-geintegreerde Xp-directory moeten zijn?

Is de LiveXP BootSDI.img file misschien ergens te downloaden, mischien kom ik dan iets verder?

wimb

Post by wimb » Sat Nov 07, 2009 8:10 am

Zet Firewall en VirusScanner eerst uit.
Gebruik XP-SP2 of XP-SP3 als bron voor het maken van LiveXP BootSDI.img file

Dat betekent dat voor het maken van LiveXP er geen UpdatePacks in de bron mogen zitten, en ook nLite niet gebruiken.

Bakkie

Post by Bakkie » Tue Nov 10, 2009 2:48 pm

Hierbij nog een tooltje om je Windows installatie op een USB Stick te zetten:

http://wintoflash.com/home/en

Dit is de eenvoudigste oplossing die ik gezien heb!

Bakkie

Post by Bakkie » Tue Nov 10, 2009 2:52 pm

Voor degenen die nLite gebruiken:

Het 'Manual Install and Upgrade' component moet NIET aangevinkt staat in nLite!

(Components > Operating system > Manual Install and Upgrade)

Anders krijg je de volgende fout bij de installatie vanaf USB stick:

Error: SESSION3_INITIALIZATION_FAILED

Kees030

Post by Kees030 » Thu Nov 12, 2009 3:07 pm

Hi Bakkie. Bedankt voor de verwijzing. Ik lees echter dat wintoflash van de USB disk een bootable vervanging voor de optische drives maakt en mijn PC's ondersteunen geen boot van USB :cry:

Is dan de bedoeling dat ik met wintoflash de door wimb bedoelde LiveXP BootSDI.img maak, zodat ik daarmee kan opstarten van HDD :?:

Cosa

Post by Cosa » Sun Nov 15, 2009 4:37 pm

Kees030 wrote:Hi Bakkie. Bedankt voor de verwijzing. Ik lees echter dat wintoflash van de USB disk een bootable vervanging voor de optische drives maakt en mijn PC's ondersteunen geen boot van USB :cry:

Is dan de bedoeling dat ik met wintoflash de door wimb bedoelde LiveXP BootSDI.img maak, zodat ik daarmee kan opstarten van HDD :?:
Hey Kees030

Toch kan je met wintoflash een xp sp 3 usb installatie stick maken en op elke pc of laptop installeren. Door in de bios te kiezen bij de HD opstart dat die usb de HD is en dan achteraf terug de originele HD zetten zo kan je wel degelijk met een usb stick formateren. Zo denkt de bios dat de usb ook een HD is en de originele HD de 2 HD in de pc is.

Zo doe ik het altijd bij veel mensen waar ik installaties doe en die geen usb opstart ondersteuning hebben in hun bios.

Hoop je hiermee geholpen te hebben en dat je het vind.

Mvg
Cosa

muiz
Moderator

Post by muiz » Mon Aug 09, 2010 9:52 pm

Bakkie wrote:Hierbij nog een tooltje om je Windows installatie op een USB Stick te zetten:

http://wintoflash.com/home/en

Dit is de eenvoudigste oplossing die ik gezien heb!
Dit is idd DE tool hiervoor.

Locked